A szövegírás fortélyait összefoglaló cikksorozatunk második részében a címadást járjuk körül. Te hol osztod meg az írásaidat? Ha még csak gondolkodsz a honlap vagy blog indításán, inspirálódhatsz a domdom.hu kulcsrakész honlap témáival és akár néhány kattintással el is indíthatod saját weboldaladat. Ha még nem tetted, előbb olvasd el tippjeinket a szövegírás első lépéseihez! Ha ezekben már brillírozol, jöhet a következő: megtalálni a legütősebb címet a cikkedhez!
Miért fontos a jó cím?
Egy remekül megírt cím lehet a vízválasztó aközött, hogy valaki bizalmat szavaz-e a cikkednek és végigolvassa azt, vagy egyszerűen továbbgörget, mert érdektelennek találja, vagy észre sem veszi. A virtuális világban rengeteg inger éri az embert, ezért ahhoz, hogy a figyelmét megragadd, alaposan átgondolt, precízen megválasztott szavakat kell használnod. Ezek megtalálásában segít neked ez az írás.
Mit ígér a címsor?
Egy cikk, vagy bármilyen írás címe mindig valamilyen üzenetet, ígéretet hordoz magában: Mit fog kapni, aki elolvassa a szöveget?
A jellegük alapján három csoportba szokás sorolni ezeket:
- Érdekesség: Az emberi kíváncsiságra alapoz.
Pl.: Tényleg nem láttak kék színt az ókori görögök? - Hír: Valamilyen friss információt oszt meg:
Pl.: Átvette Finnország irányítását egy 16 éves lány - Haszon: Az olvasót valamilyen gyakorlati előnyhöz segíti hozzá.
Pl.: 8+1 dolog, amit jó lett volna tudni kezdő vállalkozóként
Érdemes ezek közül egyet, vagy - ahogyan az alábbi példában is látható -, akár több üzenetet is megfogalmazni a címedben: Íme a 12 leggazdagabb ingatlanközvetítő. Most elárulják a titkukat.
Tippek a tökéletes cím megtalálásához:
A szöveggel kezdd, ne a címválasztással!
Előző cikkünkben már említettük, hogy szövegíráskor nem érdemes a cím kitalálásával kezdeni a folyamatot. Hosszú percekig tartó, elmélyült feszengés helyett csapj rögtön a közepébe! Ha már tudod, miről szeretnél írni, sokkal gyorsabban fogsz haladni, ha a lényeggel indítasz. Ha ezzel kész vagy, könnyebben meg fogod találni azt a frappáns címet, ami illik az elkészült cikkhez.
Használd ki az emberi kíváncsiságot!
Miért keresnek többet a nős férfiak?
Miért? Többet keresnek a nős férfiak?
A fenti cím jó példája az úgynevezett "curiosity gap", magyarul kíváncsiságrés vagy információs rés kihasználására. George Lowenstein információs rés elmélete szerint, ha az ismereteink valamiről hiányosak, akkor erős az ingerünk arra, hogy ezeket kitöltsük. A szövegírás során ezt úgy tudod az előnyödre váltani, ha a címben elrejtesz egy információmorzsát, ami miatt az olvasóban feltámad a vágy, hogy a tudás másik felét is megszerezze a teljes cikk elolvasásával. Pl.: Arachnofóbia. Tényleg a pókoktól való félelem a leggyakoribb fóbia?
A kérdések varázsa
Szintén az emberi kíváncsiságnak köszönhetik hatásosságukat a kérdésként megfogalmazott címek. Már maga a kérdőjel megpillantása stimulálja az emberi agyat. Ha a cikked címében egy kérdést teszel fel, az olvasót kíváncsibbá tudod tenni, hiszen rögtön egy választ keres majd. Pl.: Mi a magyarok kedvenc színe?
A kíváncsiságot tovább fokozhatod, ha a kérdésbe valamilyen módon bevonod az olvasót. Ettől még inkább magáénak érzi a témát és tudjuk, mindenki szeret magáról olvasni és a saját problémáit szeretné elsődlegesen megoldani. A fenti cím hangozhat így is: Neked mi a kedvenc színed? A legtöbb magyar ezt válaszolta.
Szöveged címében szólítsd meg az olvasódat!
A fentiekben leírt módszer működik akkor is, ha nem kérdést teszel fel a címben. A lényeg, hogy rögtön az első szavaknál vond be az olvasót a témába! Ezzel elérheted, hogy a témát sajátjának érezze és érdekelje a kifejtés is. Használd bátran a "neked", "nektek", "veled", "te", "hozzád" és hasonló személyes névmásokat a címeidben! Pl.: Veled is megtörténhet... vagy Fogadd el a testedet!
Útmutatás: az elronthatatlan címek titka
Ezek azok a bizonyos, már klasszikusnak számító "how to" cikkek, amelyekkel nem tudsz mellényúlni. Az olvasó állandó motivációja, hogy valamilyen problémáját megoldja, vagy az életét egyszerűbbé tegye. A "hogyan csináld" jellegű cikkek ezekre mindig jól behatárolható, kiszámítható megfejtéseket adnak. Tisztában kell lenned azzal, - akár kérdőívek vagy más kutatás segítségét is felhasználva -, hogy az olvasótáborodat milyen problémák, kérdések foglalkoztatják, hogy minél célzottabban adhass nekik ezekhez segítséget. Az ilyen típusú cikkek, és egyben a címek, még érdekesebb változata az esettanulmány. Ez azt jelenti, hogy egy konkrét példa mentén magyarázod el a lépéseket vagy a követendő tanácsokat. Pl.: Hogyan nyitottam meg 3 hónap alatt a saját éttermemet?
Számok és felsorolások a címben
Észrevetted, hogy az interneten milyen sok a lista? 15 érv…, 8+1 ok…, 7 módszer..., 5 hiba...A címben szereplő számok kiszámíthatóbbá teszik az olvasó számára a tartalmat. Az ember szereti előre tudni, mit fog kapni, ezért a pontos számok megadásával nagyobb kedvvel olvassák végig a cikkedet. Tapasztalatok szerint a számmal és nem betűvel kiírt páratlan számok a legvonzóbbak, így érdemes a felsorolást ennek megfelelően összeállítanod.
Speciális karakterek:
A számokhoz hasonlóan a különböző speciális karaktereken is megragad az olvasók szeme. Nagyobb eséllyel fognak tovább olvasni, ha a címben szerepeltetsz ilyen karaktereket. Például zárójelet, szögletes zárójelet, idézőjelet, kettőspontot stb.
Meglepő összehasonlítások
Hozzád hasonlóan az olvasóidnak is minden nap számtalan döntést kell meghozniuk. Tőzsdézzen vagy befektessen? Úszni járjon vagy futni? Facebookon vagy Instagramon hirdessen? Jó pontot - és plusz olvasókat - nyerhetsz, ha egy ilyen döntés meghozatalához ígérsz segítséget. Még hatásosabb egy ilyen cím, ha valamilyen közhiedelemmel ellentétes állítást teszel benne, hiszen így a kíváncsiságra is nagyobb hatást tehetsz. Pl.: Miért jobb a sör, mint a kávé?
Negatív kijelentések a cikked címében
Sokszor nagyobb figyelmet érhetsz el cikked címével, ha a legjobb, legkedvezőbb dolgok helyett valami rosszra mutatsz rá. Mit ne csinálj? Mit kerülj el? Könnyebb dolog nem csinálni valamit, mint megtenni egy másikat. Az ilyen címek egyszerűbben kivitelezhető lépéseket ígérnek, amelyekkel az olvasó az életét jobbá teheti. Pl.: Soha ne edd ezeket az ételeket, ha jól akarsz aludni!; 7 hiba, amit kerülj edzés közben!, 5 dolog, ami tönkreteszi a legjobb párkapcsolatot is.
Beavatás a titokba
Minden vonzó, ami titkos, sejtelmes, meglepő, szembe megy a tévhitekkel. A bulvársajtó előszeretettel használja lépten-nyomon ezt a fordulatot, de ettől nem kell megijedned! Ha valóban valamilyen exkluzív és megbízható információt vagy trükköt osztasz meg, nyugodtan használhatod a címben a titok, mítosz, tévhit szavakat. Pl.: 3 tévhit a bértárgyalásról; Így lesz mindig ropogós a kakaós csiga: a szakács elárulja a titkot.
Kifejezések, amiket érdemes szerepeltetni egy ütős címben:
Csak néhány példát gyűjtöttünk össze. A lista állandóan változik, új, divatos szavak jelennek meg, míg mások kikopnak a használatból. Szinte végtelen számú ötletet meríthetsz az online szinonimaszótárak és különböző hírportálok, magazinok címei közt görgetve. Az alábbiakban találsz néhány kifejezést, amelyeket a címben elhelyezve nagyobb érdeklődést válthatsz ki az olvasókban:
- tény
- megtaláltuk
- indok
- módszer
- ingyen
- miért
- furcsa
- szokatlan
- gyors
- megtörtént eset(ek)
- rejtély
- trükk
- ez történik, amikor...
Nem szégyen a hatásvadászat!
A fenti ötletek és kifejezések közül sok valószínűleg már ismerős volt számodra. Az elcsépelt, nagyzó szalagcímek tengerében néha te is túltelítettnek érezheted magad. Vajon be merj állni a nagy szavakat durrogtató cikkírók sorába? A hatásvadászat önmagában nem bűn. A dolog kulcsa az, hogy ha sikerült elérned, hogy a te cikkedet olvassák tovább, akkor ne okozz csalódást az írásoddal! Ha tényleg választ adsz a feltett kérdésre, ha tényleg segítesz egy probléma megoldásában, akkor úgy növelheted az olvasótáborodat, hogy közben nem veszítesz a hitelességedből.